Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci is een bijbels fresco ontworpen door de grote schilder Leonardo da Vinci. Het is zeker het meest opvallende meesterwerk van de Renaissance. Zelfs vandaag de dag is het een van de bekendste schilderijen ter wereld. Het beeldt het laatste avondmaal van de Messias met zijn discipelen uit.
In dit artikel gaan we het hebben over het genie Leonardo da Vinci en dit beroemde kunstwerk. Veel voorstellingen van het Laatste Avondmaal zijn geïnspireerd op dit schilderij.
Je staat op het punt om het te ontdekken:
- Analyse van het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci
- Het Laatste Avondmaal: kunstgeschiedenis
- Een biografie van Leonardo da Vinci
- Leonardo da Vinci’s grootste uitvindingen
- Het Laatste Avondmaal in de decoratieve kunst
Na het lezen van dit artikel heb je een heel duidelijk beeld van alles wat je moet weten over het Laatste Avondmaal.
Als je meer wilt weten over onze prachtige religie, aarzel dan niet om onze volgende blogartikelen te raadplegen:
HET LAATSTE AVONDMAAL DOOR LEONARDO DA VINCI: EEN RELIGIEUS SCHILDERIJ
Zonder verder oponthoud beginnen we nu met het artikel.
Als eerbetoon aan dit beroemde meesterwerk zijn er veel voorstellingen van Het Laatste Avondmaal gemaakt. Alle schilderijen van het Laatste Avondmaal zijn ontworpen als eerbetoon aan Leonardo’s meesterwerk.
Ontdek onze Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
HET LAATSTE AVONDMAAL OF HET FABELACHTIGE WERK VAN LEONARDO DA VINCI
Leonardo da Vinci was niet alleen een volleerd kunstenaar, maar ook een briljant wetenschapper en uitvinder. Het Laatste Avondmaal is zonder twijfel zijn beroemdste werk. Het schilderij toont Jezus zittend voor een tafel, aan weerszijden omringd door de 12 apostelen. Wat de setting betreft, kunnen we de scène expliciet plaatsen in een grote rechthoekige kamer. Zonder al te veel in detail te treden, herinneren we ons dat het hoofd van Jezus geometrisch gezien precies in het midden van het schilderij staat. De kunstenaar heeft dit perspectief opzettelijk gekozen om zijn schilderij nog meer betekenis te geven.
Het Laatste Avondmaal is door miljoenen mensen bekeken. Terwijl experts hun eigen manier hebben om dit werk te waarderen, zien gewone stervelingen het over het algemeen als een heel mooie tekening. In feite hoef je geen kunstenaar of kunstkenner te zijn om te herkennen dat dit een heel mooie afbeelding is van Jezus en zijn eerste volgelingen.
Dit schilderij van Leonardo da Vinci heeft een aanzienlijke invloed gehad op het christendom. Het is een van de artistieke referenties op dit gebied geworden. Deze tekening is vele malen gebruikt door kerken en christelijke publicaties. Kortom, het is een echt symbool geworden voor christelijke gelovigen.
Het Laatste Avondmaal is een van de meest memorabele schilderijen van de afgelopen millennia. Christelijke gelovigen zijn blij en trots dat ze zich kunnen identificeren met zo’n uitzonderlijk werk. Het Laatste Avondmaal is een illustratie die in de toekomst waarschijnlijk steeds opnieuw gebruikt zal worden.
Ontdek onze christelijke ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
1) HET LAATSTE AVONDMAAL
A. DE SCHILDERTECHNIEK VAN LEONARDO DE VINCI 🎨
Leonardo da Vinci, bekend om zijn uitstelgedrag en zijn takenlijst, werkte graag op droog gips, waardoor hij de tijd kon nemen. Dankzij deze methode kon hij veel details toevoegen en zijn karakteristieke schildertechnieken gebruiken, waaronder contrasten van heldere schaduwen (clair-obscur), vage schaduwen (sfumato) en het gebruik van gepuncteerd lineair perspectief.
Het religieuze schilderij van het Laatste Avondmaal werd gemaakt door olie en tempera te mengen en vervolgens op een droge muur aan te brengen. Leonardo da Vinci was er zo op gebrand om verder te gaan dan het typische cenakel-fresco dat hij een ongetest medium koos en een olieverf gebruikte die niet hechtte aan het onderliggende pleisterwerk. Hij verliet daarom de traditionele techniek van fresco op nat pleisterwerk ten gunste van de secco (droge) methode. De afbeelding van het schilderij verslechterde een paar jaar na de eerste toepassing. De kunstenaar wilde het uiterlijk van een olieverfschilderij vastleggen, ook al begon het na verloop van tijd te vervagen.
De eeuwen zijn niet vriendelijk geweest voor het meesterwerk. Naar schatting is slechts 20% van het originele schilderij intact gebleven. Dit maakt het moeilijk om de impact die het had toen het nog nieuw was volledig te begrijpen. Maar als er een manier was om terug te gaan in de tijd en terug te keren naar Leonardo’s werkplaats, dan waren wij misschien de gelukkigen geweest om dit buitengewone meesterwerk te zien.🧐
Ontdek onze christelijke kettingen
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
B. HET LAATSTE AVONDMAAL PERSONAGES EN DECORS
Leonardo da Vinci maakte dit schilderij met Jezus in het midden en de 12 apostelen die de zoon van God volgden op hun christelijke missie. Het was de dag van hun laatste maaltijd met hun meester. Het bevat daarom:
- André
- Jack (de minderjarige)
- Barthélemy
- Jean
- Philippe
- Pierre
- Judas (de verrader)
- Thomas
- Jack (de middelvinger)
- Mattheus
- Judas
- Simon (de Zeloot)
De scène toont deze figuren in een rechthoekige kamer met cassettenplafonds en wandtapijten aan weerszijden van de kamer, samen met de tafel waaraan Jezus en de apostelen zitten en het keukengerei en de tafelkleden die zijn geschilderd in overeenstemming met die in de refter van Santa Maria delle Grazie. De kamer eindigt met drie ramen aan het einde van de muur. Door deze ramen schilderde Leonardo een prachtig landschap. We kunnen zien hoe het landschap op de achtergrond eindigt in een soort mistige, grijzige horizon. 🌤️
C. HET PERSPECTIEF VAN HET LAATSTE AVONDMAAL
Bij het schilderen van het Laatste Avondmaal creëerde Leonardo een perspectivisch effect zodat de kamer waarin de apostelen het laatste avondmaal met Jezus nuttigen lijkt op een uitbreiding van de refter. Dit schilderkunstige hulpmiddel, waarbij de kleuren van de horizon doffer en kleurlozer worden, staat bekend als luchtperspectief. Het werd gebruikt door renaissancekunstenaars om de illusie van diepte te creëren in landschapsscènes.
Wat de compositie betreft, staat de Messias in het midden tussen zijn discipelen en vormt zijn lichaam een driehoek die door geen van de apostelen wordt overstegen. Het is gemakkelijk om Leonardo’s gebruik van lineair perspectief te zien, waarbij het verdwijnpunt bij het hoofd van de Messias ligt. Op deze manier volgde Leonardo da Vinci de innovatieve artistieke technieken die al vroeg in het Quattrocento werden ontwikkeld en die hem in staat stelden dit sublieme meesterwerk te creëren.
Ontdek onze christelijke hangers
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
D. DE BETEKENIS VAN HET LAATSTE AVONDMAAL VOOR CHRISTENEN
De Zoon van God is hier niet alleen het middelpunt van de compositie, maar ook van de psychologie. De scène die we zien komt uit de evangelieverhalen over de nachtwake, het lijdensverhaal en de dood van Christus. Dit was het moment waarop Jezus en de apostelen elkaar ontmoetten in een eetzaal. Preciezer gezegd, we zien het op een moment in het verhaal waarna de Zoon van God een grote openbaring deed aan de apostelen, van wie er één hem zou verraden: “Een van jullie zal mij verraden” (Mt 26,21). Hij verwees natuurlijk naar Judas, maar op dat moment wist niemand dat. We zien het op het doek met de apostelen die zich afvragen wie de verrader is. 👀 Hoewel het Laatste Avondmaal al vele malen eerder op andere doeken in de kunst is afgebeeld, is dit moment in het Bijbelse verhaal met de uitdrukkingen van de personages niet verwisseld.
Dit dramatische moment opent een deur voor Leonardo om de psychologische reacties van de betrokken personages te onderzoeken. We kunnen dit zien in de verschillende apostelen die met elkaar verbonden zijn door de bewegingen van hun handen. De emoties variëren van protest (Filippus) tot verdriet (Johannes, naast de meester) tot acceptatie (Jezus). Judas staat echter in de schaduw, dus we zien slechts een deel van zijn gezicht terwijl hij zijn tas met zilveren munten vasthoudt. Judas stond normaal gesproken aan de andere kant van de tafel dan de andere apostelen in afbeeldingen van het Laatste Avondmaal. Maar hier wordt hij afgebeeld in dezelfde groep als Johannes en Petrus. Al deze personages zullen een belangrijke rol spelen in het enthousiasme van Jezus.
E. HET LAATSTE AVONDMAAL, EEN EMOTIONEEL SCHILDERIJ
De kunstenaar Leonardo da Vinci legde de emotionele en dramatische intensiteit van een van de belangrijkste episodes in de evangeliën vast. Georgio Vasari, een schrijver en historicus over het leven van kunstenaars, zei: “Leonardo da Vinci verbeeldde, en slaagde erin, het verlangen uit te drukken dat in de hoofden van de apostelen opkwam om te weten wie hun Meester had verraden. Zo zien we voor ieder van hen liefde, angst, verontwaardiging of verdriet omdat ze de betekenis van Christus niet konden begrijpen. Dit is niet minder verbazingwekkend dan de haat en het verraad die we in Judas kunnen zien!”
F. HET BEGIN VAN DE RENAISSANCE
Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci is een type schilderij dat zich baseert op de schilderkunstige tradities van de vroege Renaissance op gebieden als compositie en perspectief. Toch was Leonardo vernieuwend in zijn studie van emotionele reacties en psychologische toestanden, allemaal gevangen in een soort naturalisme dat onbekend was in de Italiaanse schilderkunst. Zo kunnen we, dankzij Leonardo da Vinci, het begin zien van de topjaren van de Renaissance, toen virtuositeit op zijn hoogtepunt was. Toen originele manieren om figuren of scènes weer te geven hun volle kracht kregen. En toen de loop van de Europese kunst begon te veranderen zoals we die nu kennen. 👨🎨
Ontdek onze Crucifixen
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
2) ANALYSE VAN HET LAATSTE AVONDMAAL
A. SETTING VAN DE SCÈNE
Het Laatste Avondmaal toont een moment van enorme beroering: de exacte seconde nadat Jezus had aangekondigd dat een van de apostelen hem zou verraden. Dit nieuws verstoorde natuurlijk de vredige sfeer en gezelligheid van de maaltijd. We kunnen het zien in de ontzetting van de apostelen, weerspiegeld in hun geagiteerde gebaren. Goethe (een romanschrijver) schreef dat alleen een Italiaan deze voorstelling beter kon illustreren, omdat Italianen vol geestdrift zijn. Door elk deel van hun lichaam te bewegen drukken ze hun gevoelens, hun passie en hun gedachten uit.
Peter (links) reikt naar voren en grijpt Johns rechterschouder, alsof hij hem aanspoort om duidelijk te maken wie de verrader zal zijn. Jakobus (rechts) leunt ontzet achterover met zijn armen uitgestrekt, terwijl Filippus op zijn borst slaat om zijn onschuld te bewijzen. Thomas heeft een hand in de lucht, klaar om toe te slaan! Judas, de verrader van de bende, leunt weg van de groep, zijn gezicht verduisterd door schaduwen terwijl zijn rechterhand stevig een zak met geld vasthoudt, de prijs van zijn verraad.👥👺
B. ILLUSTRATIE VAN HET LAATSTE AVONDMAAL
Leonardo organiseerde de discipelen in vier groepen van drie apostelen aan tafel met de Messias in het midden, en deze aantallen kunnen voor Leonardo belangrijk zijn geweest om symbolische redenen. Er zou een verband zijn geweest met de vier evangeliën van de Bijbel en het getal drie, dat het getal van de Drie-eenheid is. Laten we nu eens kijken naar de samenstelling van de vier groepen, met Jezus (0) in het midden:
- In de eerste groep zitten Simon (1), Judas Thaddeus (2) en Matteüs (3), die elkaar raadplegen om te proberen het verrassende nieuws van Jezus te begrijpen.
- De volgende groep bestaat uit Filippus (4), Jack de Meerdere (5) en Thomas (6) die hun leraar vol ongeloof aankijken.
- In de tweede groep kijkt Johannes (7) vertwijfeld weg, Petrus (9) lijkt boos te zijn en Judas Iskariot (8), de verrader in kwestie, lijkt geschokt dat Jezus zijn plan heeft ontdekt.
- En tot slot vinden we Andreas (10), Jack de mijnwerker (11) en Bartholomeüs (12), die alle drie verbaasd lijken over wat Christus hen zojuist heeft verteld.
C. VERRASSEND FEIT OVER DE RELIGIEUZE SCÈNE
HET LAATSTE AVONDMAAL JUDAS (ZOUT MORSEN)
Zoals je op de afbeelding hieronder kunt zien, morst Judas een zoutvaatje op het schilderij. Dit is een populair teken dat zegt dat als iemand zout morst op dezelfde manier als Judas, dit ongeluk brengt. Bovendien zien we Iskariot het geld dat hem werd gegeven in zijn rechterhand houden, waardoor het zout op tafel bewijst dat hij de verrader is. Dit detail, naast vele andere, toont ons de volledige omvang van dit werk van de grote Leonardo da Vinci. 🧂
HET LAATSTE AVONDMAAL MARY MADELEINE
In Het Laatste Avondmaal heeft de figuur op de rechterarm van Jezus geen gemakkelijk herkenbaar geslacht. Hij is niet kaal, heeft geen baard en wordt niet visueel geassocieerd met mannelijkheid. In feite ziet hij er vrouwelijk uit. Als gevolg hiervan hebben sommige mensen gespeculeerd dat Da Vinci helemaal geen Johannes afbeeldde, maar eerder Maria Magdalena. Hoewel dit waarschijnlijk waar is, en Leonardo da Vinci Maria Magdalena op het schilderij zou hebben afgebeeld, zijn er toch een paar argumenten die dit tegenspreken:
- Maria Magdalena was niet aanwezig bij het Laatste Avondmaal. Hoewel ze bij de gebeurtenis aanwezig was, wordt Maria Magdalena in geen van de vier evangeliën genoemd onder de mensen aan tafel.
- Het zou voor Leonardo da Vinci flagrante ketterij zijn geweest om Maria Magdalena te schilderen. Het katholieke Rome aan het einde van de vijftiende eeuw was geen periode van verlichting met betrekking tot concurrerende religieuze overtuigingen. Voor Leonardo zou het meer dan onverstandig zijn geweest om het risico te nemen zowel zijn werkgever als zijn paus te beledigen.
- Leonardo stond bekend om het schilderen van verwijfde mannen. Hij besteedde meer aandacht aan mannelijke anatomie in het algemeen dan aan vrouwelijke anatomie. Er zijn enkele nogal sensuele jonge mannen afgebeeld in zijn schetsboeken. De gezichten van sommige van deze mannen lijken op die van Jean.
Ontdek onze christelijke armbanden
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
D. HET LAATSTE AVONDMAAL ALS PLAATS VAN CREATIE
Ludovico il Moro, hertog van Milaan, gaf Leonardo da Vinci de opdracht voor Het Laatste Avondmaal om de kerk van Santa Maria delle Grazie ter ere van de familie Sforza te verfraaien. Terwijl hij werkte aan de decoratie van de refter, nam Leonardo zijn intrek in het Casa degli Atellani aan de overkant van de straat om er drie jaar te verblijven en aan het schilderij te werken. Het was de bedoeling dat de tafel op het schilderij perfect zou passen bij de tafels in de refter van de kerk. Alsof Christus en de apostelen dineerden met de Dominicaanse monniken die in het klooster van Santa Maria delle Grazie woonden. 🍽️
E. LEONARD HET GENIE
Auteurs Jean Pierre Isbouts en Christopher Heath Brown werkten aan hun boek “De jonge Leonardo: de evolutie van een revolutionair kunstenaar” (1472-1499). Ze werden geïnspireerd door de schilderijen van de kunstenaar uit de late Middeleeuwen gevolgd door de Renaissance, vanaf Leonardo’s begin in Florence. Ze zeiden dat deze schilderijen onmogelijk te maken waren! In die tijd was het maken van een kunstwerk als Het Laatste Avondmaal vergelijkbaar met het verre verleden toen Jezus het woord van God ging doorgeven en alle mensen hem voor een gek hielden. 😲
3) DE KUNSTGESCHIEDENIS VAN HET LAATSTE AVONDMAAL
A. LUDOVICO SFORZA EN LEONARDO DA VINCI
In 1495 kreeg Leonardo da Vinci een opdracht van Ludovico Sforza, hertog van Milaan en al lange tijd beschermheer van de kunstenaar. Hij werd gevraagd om een muurschildering van 15 bij 29 voet te maken voor het Dominicaanse klooster van Santa Maria delle Grazie in Milaan als onderdeel van een renovatieproject.
Meer specifiek vroeg Sforza hem om het Laatste Avondmaal van Jezus uit te beelden zoals beschreven in het Evangelie van Johannes in het Nieuwe Testament van de Bijbel. Leonardo da Vinci beeldde dus Jezus en zijn 12 apostelen uit aan een tafel terwijl ze Pasen vierden, een traditioneel Joods feest. In tegenstelling tot andere vergelijkbare werken koos Leonardo ervoor om het moment te illustreren waarop Jezus zijn discipelen vertelt dat een van hen hem zou verraden. De nadruk ligt op de individuele expressieve reacties van de figuren op het schilderij.
Ontdek onze Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
Rozenkrans
B. EEN WERELDBEROEMD KUNSTWERK
In de context van de kunstgeschiedenis wordt Het Laatste Avondmaal beschouwd als een van de belangrijkste meesterwerken aller tijden. Naast de evenwichtige compositie en het geavanceerde perspectief, is het beroemd om het naturalisme van de figuren. Volgens Leonardo zelf: “De kijker kan gemakkelijk, door de houdingen van Christus en de apostelen, het doel in zijn geest herkennen.
C. DE RESTAURATIE VAN HET LAATSTE AVONDMAAL: EEN ERNSTIGE VERGISSING!
Het Laatste Avondmaal werd niet geschilderd met een speciaal mengsel van olie en tempera gips om zijn meesterwerk van 15 x 29 voet te schilderen. In plaats daarvan gebruikte hij kleur, die kort nadat Leonardo klaar was begon af te bladderen. Door de vochtigheid in de refter ging de verf achteruit. Het Laatste Avondmaal onderging zijn eerste retouches kort na de voltooiing. Dankzij twintig jaar restauratiewerk, voltooid in 1999, is het Laatste Avondmaal nu nog steeds te zien zoals het is.
De restaurateurs die onderweg tussenbeide kwamen, maakten de situatie alleen maar erger, met name de kunstenaar Michelangelo Bellotti. In 1726 beweerde hij een wonderbaarlijk product te hebben dat het schilderij in zijn oude luister zou herstellen, maar het resultaat was verre van bevredigend. Vier jaar later voerde Pietro Mazza, een minder bekende en minder getalenteerde schilder dan Leonardo, een restauratie uit die da Vinci’s meesterwerk alleen maar slechter maakte.
D. HET LAATSTE AVONDMAAL: DE SFEER INTERPRETEREN 🌌
Het is geen geheim dat Leonardo da Vinci niet alleen een schilder was. Hij was ook een wetenschapper, uitvinder en wiskundige die naast astrologie en het occulte ook plantkunde en filosofie bestudeerde. Dankzij de Codex Atlanticus weten we dat deze laatste twee gebieden een prominente rol speelden in zijn studie.
Sterker nog, astrologie was sterk aanwezig in de cultuur van de Renaissance en zelfs wiskunde was doordrenkt van esoterie en magie. Het is dus niet verrassend dat Het Laatste Avondmaal ook kan worden geïnterpreteerd als een voorstelling van het zonnestelsel en de dierenriem, waarbij elke apostel de kenmerken van elk dierenriemteken vertoont.
Thomas komt bijvoorbeeld overeen met de planeet Mercurius 🌑 terwijl Petrus in de positie staat van Jupiter en Boogschutter. De leider van de apostelen en stichter van de katholieke kerk (Petrus) wordt in de evangeliën beschreven als een man van grote adel, maar onstabiel en onzeker zoals het vuurteken dat hij vertegenwoordigt. Hij lijkt te stijgen met dezelfde dynamiek als de pijl in de boog van Boogschutter. 🏹 Judas vertegenwoordigt in plaats daarvan Schorpioen, in de positie van Mars, een ontrouw teken dat desintegratie en dood vertegenwoordigt. Zijn vingers trekken samen als de tangen van de schorpioen, klaar om aan te vallen. 🦂 Jezus is de Zon die de scène en het universum verlicht met het goddelijke licht van de hemel. 🌞
E. HULDE AAN HET LAATSTE AVONDMAAL
KOPIE VAN HET SCHILDERIJ VAN HET LAATSTE AVONDMAAL
Er bestaan ontelbare kopieën van Het Laatste Avondmaal, gemaakt met verschillende technieken door verschillende kunstenaars door de eeuwen heen. Giacomo Raffaelli maakte een replica in mozaïek voor Napoleon. In de kapel van Santa Kinga kun je het Laatste Avondmaal bewonderen dat is uitgehouwen in rotsen uit een zoutmijn in Wieliczka. Veel belangrijke hedendaagse kunstenaars hebben dit meesterwerk ook geëerd. Zoals Andy Warhol, die in de laatste jaren van zijn leven “60 Laatste Avondmaalstukken” maakte. Of de kunstenaar George Chakravarthi in 1998, die bekend staat om het benadrukken van de schoonheid van culturele en genderdiversiteit in zijn werken. Voor zijn werk Resurrection herwerkte hij de afbeelding tot een ontklede Christus omringd door 12 vrouwen gekleed in sari’s.
Leonardo’s werkplaats produceerde ook een derde kopie rond 1520, door Giovanni Pietro Rizzoli of Giampietrino, die nu toebehoort aan de Royal Academy in Londen. Hoewel het een kopie is, wordt het beschouwd als een echt venster op de prestaties van Milaan en een leermiddel voor studenten. Vanwege renovaties aan de Academie hangt het momenteel hoog aan de muur van de Magdalene Chapel in Oxford.
Ontdek onze christelijke ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
Christelijke Ringen
4) BIOGRAFIE “LEONARDO DA VINCI
A. LEONARDO DA VINCI IN DE GEEST VAN EEN GENIE
Leonardo da Vinci was niet alleen een manusje van alles, hij was ook een meester in vele. 🧠
Zijn talenten en studies gingen verder dan wiskunde, Latijn en nog veel meer. Hij hield zich ook bezig met wat we vandaag de dag wetenschap zouden noemen, dat wil zeggen meer theoretische, meer experimentele, meer verkennende gebieden, legt Martin Kemp (kunsthistoricus) uit. En terwijl andere kunstenaars bepaalde aspecten van de anatomie konden onderzoeken: spieren, botten en pezen, tilde Leonardo de studie naar een nieuw niveau.
Leonardo’s ontelbare talenten werden ondersteund door één supertalent: zijn tekenkunst. Leonardo was niet de enige die machines tekende en wetenschappelijke tekeningen maakte; veel andere ingenieurs deden hetzelfde. Maar wat Leonardo beter deed dan de anderen was een revolutie teweegbrengen in het technisch tekenen, zegt hij.
B. HET VISIONAIRE GENIE
Tegen het einde van de jaren 1480 wilde hij begrijpen hoe de natuur werkt, wat nogal een grootse ambitie is. Maar hij was geïnteresseerd in een fundamentele reeks wiskundige wetten, waaronder optica en de werking van het menselijk lichaam. Hij zag het als een verenigde onderneming,” zegt Kemp. Dit zou kunnen verklaren waarom veel van zijn ideeën voor machines geworteld waren in (verbonden waren met) de natuur.
Tot slot, hoewel hij veel moeite deed om zichzelf te cultiveren door talen te leren: natuurwetenschappen, wiskunde, filosofie en geschiedenis, bleef Leonardo een empirist van visuele observatie. 👁️🗨️ Juist door deze observatie en zijn eigen genialiteit ontwikkelde hij een unieke kennistheorie waarin kunst en wetenschap een synthese vormen.
Ontdek onze christelijke kettingen
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
Kruis Ketting
C. WETENSCHAP EN KUNST VOLGENS LEONARD
HET VISUELE ZINTUIG VAN DE MENS
Leonardo baseerde zijn zaak op de functie van de zintuigen en beweerde dat “het oog zich minder vergist dan enig ander zintuig”. Hij suggereert dus dat de directe waarneming die inherent is aan het maken van een schilderij een wetenschappelijke en waarheidsgetrouwe kwaliteit heeft.
Nadat hij beweert dat de bruikbare resultaten van de wetenschap communiceerbaar zijn, beweert hij dat de schilderkunst net zo duidelijk is. In tegenstelling tot poëzie, betoogt hij, presenteert de schilderkunst haar resultaten als materiaal voor het visuele vermogen, wat de mens onmiddellijk voldoening geeft.
Leonardo da Vinci maakte ook een onderscheid tussen schilderen en beeldhouwen. Hij stelde dat het handwerk dat bij beeldhouwen komt kijken afbreuk doet aan de intellectuele aspecten ervan. De illusionistische uitdaging van het schilderen (werken in twee dimensies) vereist volgens hem dat de schilder een beter begrip heeft van wiskundige en optische principes dan de beeldhouwer.
OPTISCHE FUNCTIES VAN OEIL👁️
Bij het definiëren van schilderen als een wetenschap benadrukte Leonardo da Vinci ook de wiskundige basis ervan. In zijn notitieboeken legt hij uit dat de 10 optische functies van het oog – duisternis, licht, lichaam, kleur, vorm, locatie, afstand, nabijheid, beweging en rust – allemaal essentiële onderdelen van de schilderkunst zijn. Hij benaderde deze functies door middel van gedetailleerde verhandelingen over perspectief, inclusief uitleg over systemen gebaseerd op geometrie, verhoudingen en de modulatie van licht en schaduw.
ATMOSFERISCH PERSPECTIEF IN TEKENINGEN
Door middel van woorden en geometrische en analytische tekeningen verkent hij de concepten van groothoekvisie, laterale terugtrekking en atmosferisch perspectief. Hiermee worden de vervaging van helderheid en de progressieve verlichting van toon gebruikt om de illusie van diepe ruimtelijke terugtrekking te creëren. Hij geeft ook praktisch advies over hoe je optische effecten kunt schilderen. Zoals licht, schaduw, afstand, sfeer, rook en water, maar ook hoe je aspecten van de menselijke anatomie kunt weergeven (gezichtsuitdrukkingen, verhoudingen van het menselijk lichaam).
Ontdek onze christelijke hangers
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
Kruis Hanger
D. WEERGAVE VAN HET MENSELIJK LICHAAM “VITRUVIAANSE MAN
Hoewel de datum van Leonardo’s betrokkenheid bij anatomische studie niet bekend is, kan worden aangenomen dat zijn interesse in anatomie werd gewekt tijdens zijn leertijd in Verrocchio’s atelier. Hetzij door de interesse van zijn meester, hetzij door die van zijn buurman Pollaiolo, die bekend stond om zijn passie voor de mechanismen van het menselijk lichaam. Zonder de exacte datum te kunnen achterhalen, ontleedde Leonardo da Vinci ook lichamen als onderdeel van zijn training en lichaamscultuur. Zijn studie van de anatomie was oorspronkelijk voor zijn opleiding als kunstenaar. Al zijn latere werken, zoals Het Laatste Avondmaal, de Mona Lisa en vele andere, hebben dit innovatieve en impactvolle aspect te danken aan de diepgaande studie van het menselijk lichaam.
Toen Leonardo de structuur van het menselijk lichaam ontdekte, was hij gefascineerd door de figura istrumentale dell’omo (instrumentale figuur van de mens). Hij begon toen echt de fysieke werking van het menselijk lichaam te willen begrijpen. In de volgende twee decennia voerde hij praktisch anatomisch werk uit op de dissectietafel in Milaan en vervolgens in ziekenhuizen in Florence, Rome en Pavia. Er wordt gezegd dat Leonardo ongeveer 30 kadavers heeft ontleed. 👨⚕️
5) ENKELE VAN LEONARDO’S UITVINDINGEN
Volgens Leonardo da Vinci’s observaties weerspiegelde de studie van mechanica, waarmee hij vertrouwd raakte als architect en ingenieur, ook de werking van de natuur. Gedurende zijn hele leven was Leonardo da Vinci een vindingrijke bouwer. Hij begreep de mechanische principes van zijn tijd perfect en droeg op vele manieren bij aan de vooruitgang ervan.
We vergeten vaak dat Leonardo da Vinci zoveel dingen heeft uitgevonden die vandaag de dag nog steeds in gebruik zijn. Daarom heeft ons team zelfs voor zijn artistieke meesterwerken (Het Laatste Avondmaal, De Mona Lisa, Vitruvius, enz.) de moeite genomen om hulde te brengen aan zijn uitvindingen, die vandaag de dag nog steeds worden gebruikt als essentiële elementen!
A. VLIEGMACHINE
Leonardo da Vinci’s onbetwiste favoriete studiegebied was de luchtvaart. Zijn idee van een vliegmachine veranderde in de loop der tijd door zijn onderzoek naar een benadering die we nu Biomimicry noemen. Hij had het idee om de mens te zien vliegen met de creatie van een menselijke operator. 🕊️
B. DE ANEMOMETER
Leonardo da Vinci was gepassioneerd door de luchtvaart en wilde de eerste anemometer, ontworpen door Leon Batista in 1450, nauwkeuriger meten. Hoewel hij niet de uitvinder van het eerste product was, maakte Vinci’s werk aan de anemometer het instrument dat we vandaag de dag nog steeds gebruiken. Tussen 1483 en 1486 bracht da Vinci talrijke wijzigingen aan in het ontwerp om de windsterkte gemakkelijker te kunnen meten. Deze wijzigingen maakten het niet alleen gemakkelijker, maar ook nauwkeuriger. 💨
C. DE HELICOPTER
De eerste helikopters werden pas in de jaren 1940 uitgevonden, maar net als bij de vliegmachine wordt aangenomen dat de plannen van Leonardo da Vinci een aanzienlijke invloed hebben gehad op de creatie van de eerste helikopter. Hoewel Leonardo da Vinci zijn helikopter nooit echt heeft gebouwd of getest, zijn er veel praktische elementen in het ontwerp die nog steeds te zien zijn in de helikopters van vandaag. 🚁
Ontdek onze Crucifixen
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
Crucifix
D. DE PARACHUUT
De moderne parachute zoals we die vandaag de dag kennen, wordt toegeschreven aan uitvinder Sébastien Lenormand in 1783. Een paar honderd jaar eerder was het echter Leonardo die het idee voor de parachute had. Hij maakte schetsen waarin hij speculeerde dat als de mens een linnen tent had met de juiste afmetingen voor zijn proporties, hij van elke hoogte kon springen zonder zichzelf te verwonden.
Er zijn enthousiastelingen geweest die Leonardo da Vinci’s originele parachuteontwerp hebben gebouwd en getest. In 2000 maakte een man met de naam Adrian Nichols een parachute gebaseerd op da Vinci’s eigen ontwerp. De test van deze parachute was een groot succes en Adrian bewees dat de creatie van de kunstenaar correct was. 🪂
E. GEPANTSERDE AUTO
Je zou niet denken dat de tank of gepantserde auto voor het eerst werd bedacht door een man als Leonardo da Vinci, maar het was iets waar hij tot in detail over nadacht. De auto die Leonardo da Vinci uitvond, had de mogelijkheid om een groot aantal wapens te dragen en zich in alle richtingen te verplaatsen. Leonardo da Vinci vond een groot aantal oorlogsmachines uit, maar dit was de populairste. 💣
Zoals veel van Leonardo’s ontwerpen, zoals het Laatste Avondmaal, was de kracht die nodig was om het te bedienen het grootste obstakel om het van een tekening tot een echt voertuig te maken. Zijn tekening zou 8 mannen nodig hebben gehad om het te bedienen en de zwengels zouden voortdurend gedraaid moeten worden om het in beweging te krijgen.
F. DE KLOK
Leonardo da Vinci vond de eerste klok niet uit, maar net als veel andere dingen innoveerde hij het ontwerp om het nauwkeuriger te maken. De oorspronkelijke klok gaf nog steeds de uren en minuten aan, net als tegenwoordig. Maar men kon er niet altijd op vertrouwen dat de klok nauwkeurig was. Het inbouwen van een slinger droeg hieraan bij, maar het waren de innovaties van da Vinci die ervoor zorgden dat de klok zo nauwkeurig was als vandaag de dag. 🕑
Als we klokken in onze moderne tijd vergelijken met die van Leonardo, zoals een wandklok, zien we al snel een verschil in de samenstelling en capaciteit van Vinci’s eerdere werk.
G. HET MOTORVOERTUIG
Gemotoriseerde voertuigen werden niet bedacht zoals ze vandaag de dag zijn door Leonardo da Vinci, maar het was wel zijn idee. Net als zijn ideeën voor de luchtvaart, zouden mensen niet hebben durven dromen van een zelfrijdende koets totdat hij het maakte en zijn plannen opstelde. Hij had een koets voor ogen die kon worden voortbewogen zonder te worden geduwd, wat in wezen is wat we vandaag de dag in een auto hebben. Naast vliegen en luchtvaart was transport een van Leonardo’s grote interesses. Bij gebrek aan een moderne motor gebruikte da Vinci veren in zijn ontwerp zodat de koets zichzelf zou voortbewegen. Zijn avant-gardistische ontwerp had ook veel van de dingen die we in moderne auto’s zien, zoals stuur- en remmogelijkheden. 🚗
H. DE BRIDGE
Bruggen waren geen nieuw idee in Da Vinci’s tijd, maar ze waren nog steeds ongelooflijk eenvoudig. Leonardo’s idee om een draaibrug te bouwen was opnieuw iets waarvan hij zich voorstelde dat het leger het in de oorlog zou kunnen gebruiken. Het idee was dat je de brug kon gebruiken en hem vervolgens kon inpakken en meenemen. De brug stak het water over dat je moest oversteken en had wielen om hem aan één kant weer terug te brengen. Zoals veel van Leonardo da Vinci’s uitvindingen werkte de brug voornamelijk op een systeem van touwen en katrollen. Hij gebruikte een systeem van contragewichten om het gewicht van de gebruikers in evenwicht te houden terwijl mensen de brug overstaken. 🌉
In zijn werk deelde Leonardo da Vinci vaak zijn ideeën over oorlog en een van de belangrijkste dingen die het leger volgens hem moest doen om de vijand te verslaan, was mobieler zijn. Met zijn innovatieve ontwerpen geloofde hij vaak dat hij het leger een voorsprong gaf op de vijand.
Ontdek onze christelijke armbanden
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband
Christelijke Armband