Christoffel van Lycië, bij iedereen bekend als Sint Christoffel, is een belangrijke figuur in het christendom. Hij wordt vaak de beschermheilige van de reizigers genoemd. Officiële bronnen over zijn leven bevatten echter veel te weinig informatie. Dit is waarschijnlijk de reden waarom de katholieke kerk de aan hem gewijde dag, 25 juli, van de kalender heeft gehaald. Desondanks blijven christenen de medaille met zijn beeltenis dragen vanwege de symbolische kracht. 🙏
Er zijn veel mysteries rond de ware identiteit van Sint Christoffel. Daarom hebben we besloten wat diepgaand onderzoek te doen naar het leven van deze nogal intrigerende figuur om je te helpen hem beter te leren kennen. Wie is Sint Christoffel eigenlijk? Wat is de betekenis van de Christoffelmedaille? Wanneer kun of moet je een Sint-Christoffelmedaille dragen? Ontdek alle antwoorden in dit artikel.
Als je vrienden of kennissen hebt die ook graag de betekenis van de Christoffelmedaille en de geschiedenis van de patroonheilige van de reizigers willen weten, aarzel dan niet om dit artikel met hen te delen! 😇

Als je meer wilt weten over onze prachtige religie, aarzel dan niet om onze volgende blogartikelen te raadplegen:

We gaan het zien:

  • De oorsprong van de Sint Christoffel medaille: wie is Sint Christoffel?
  • De betekenis van de Christoffelmedaille
  • Het gebruik van de Christoffelmedaille

Laten we zonder omhaal beginnen met het artikel!

Ontdek onze collecties christelijke sieraden en vind het perfecte devotieobject om je te vergezellen in je dagelijkse gebeden: 

Ontdek onze christelijke hangers

 

Kruis Hanger

Roze Kruis Hanger

44,90 
39,90 
34,90 

Kruis Hanger

Hanger Kruis Medaille

29,90 

Kruis Hanger

Keltisch kruis hanger

39,90 
44,90 
40,90 
44,90 

DE OORSPRONG VAN DE SINT CHRISTOFFEL HANGER

Je bent ongetwijfeld bekend met de Sint-Christoffelmedaille: een sieraad waarop een bebaarde man van middelbare leeftijd staat afgebeeld die een rivier oversteekt met het kindje Jezus op zijn schouders en een staf in zijn hand. Soms is de Latijnse inscriptie SVT. Christophorvs Protector Noster op de christelijke medaille gegraveerd. Dit betekent “Sint Christoffel, onze beschermer”. Maar wat is de oorsprong van dit accessoire dat zo belangrijk is voor gelovigen?

WIE IS DE SINT CHRISTOFFEL?

Om meer te weten te komen over de oorsprong van de Sint Christoffel medaille, moet je eerst meer weten over de heilige in kwestie. Voor christenen is hij zowel de beschermheilige van reizigers als de beschermer van kinderen. Daarom vind je Sint-Christoffelmedailles vaak in auto’s en geven veel ouders en peetouders dit religieuze sieraad aan hun kind of petekind ter gelegenheid van zijn of haar doopsel. Etymologisch betekent Christoffel “hij die Christus draagt”. Maar het blijkt dat de echte naam van de heilige Offerus is. Hij zou afkomstig zijn uit een koninklijke familie in Kanaän of Arabië. In ieder geval was hij erg sterk en imposant van gestalte.

SINT CHRISTOFFEL VOLGENS DE LEGENDE

Tot op de dag van vandaag blijft Sint Christoffel een legendarisch figuur bij gebrek aan onweerlegbaar bewijs van zijn bestaan. Volgens de legende diende hij de nieuwe koning van zijn land totdat hij hem bang zag worden bij het horen van de duivel. Dus besloot hij de duivel op te zoeken om hem te dienen. Op dat moment vond hij een bende criminelen. Een van deze criminelen beweerde dat hij de duivel zelf was, en Offerus begon hem zijn diensten aan te bieden. Maar hij realiseerde zich al snel dat de duivel bang was voor het kruis. Dus besefte hij dat hij in werkelijkheid bang was voor Jezus, die hij toen besloot te dienen. Zoals je hebt begrepen, stelde Sint Christoffel zich alleen in dienst van de sterkste, zeker om ervoor te zorgen dat hij zou winnen.

Op zijn zoektocht naar Christus kwam hij een kluizenaar tegen die hem alles over het christelijk geloof uitlegde. De kluizenaar vertelde hem dat om Jezus Christus te dienen, je moet bidden en vasten. De robuuste man, die gewend was zijn fysieke kracht te gebruiken, dacht dat dit helemaal niet bij hem zou passen. Dus bood de kluizenaar hem een ander alternatief, namelijk mensen helpen een woelige rivier over te steken. Christoffel accepteerde! Op een dag droeg Christophe een kleine jongen op zijn schouders, met een stok in zijn hand. Maar in tegenstelling tot de mensen die hij tot dan toe had geholpen, werd het kind steeds zwaarder naarmate ze de rivier overstaken. De twee verdronken verschillende keren bijna. Sint Christoffel worstelde daarom om hem over het onrustige water te krijgen, maar het lukte hem toch.

Tijdens deze gevaarlijke reis vertelde het kleine kind hem dat hij het gewicht van de wereld op zijn schouders droeg. Het kind stelde zich aan Christoffel voor als Jezus Christus, zijn koning. Toen werd hij de beschermheilige van de reizigers.

Alles wat we weten over Sint Christoffel is gebaseerd op deze legende. We accepteren dat er geen bewijs is voor de biografische details van het personage of voor wat hij werkelijk heeft meegemaakt. Maar we moeten toegeven dat dit verhaal inspirerend is. In het bijzonder heeft het geleid tot een speciale devotie in de geschiedenis van de kerk. Dit wordt weerspiegeld in het bijzondere belang dat gelovigen hechten aan de medaille van Sint Christoffel. In elk geval leert deze legende ons onder andere dat onze God almachtig is.

DE MEDAILLE VAN SINT CHRISTOFFEL

De oorsprong van de Sint Christoffel medaille is niemand anders dan deze gouden legende. De meest voorkomende vorm van de medaille toont de heilige die Christus op zijn schouders draagt in ruw water met de inscriptie “Sint Christoffel beschermt ons”. Christenen, vooral katholieken en orthodoxen, dragen de medaille als hanger uit devotie voor Sint Christoffel en om te profiteren van zijn bescherming. Over het algemeen is Sint Christoffel een van de beschermheiligen. Maar hij staat vooral bekend om zijn bescherming tijdens lange reizen. Dit is een van de redenen waarom de religieuze medaille die hem voorstelt vaak in auto’s wordt geplaatst. Het christelijke sieraad wordt verondersteld passagiers te beschermen tegen verkeersongelukken.

Ontdek onze christelijke kettingen

 

Kruis Ketting

Hart en kruis ketting

(1 klantbeoordeling)
29,90 

Kruis Ketting

Ketting Kruis Gekleurd

29,90 

Kruis Ketting

Boho Ketting

54,90 
34,90 
29,90 

Kruis Ketting

Ketting met roze kruis

42,90 

Kruis Ketting

Sint Marie ketting

29,90 

Kruis Ketting

Kruis en oog ketting

24,90 

DE BETEKENIS VAN DE SINT-CHRISTOFFELHANGER

De medaille van Sint-Christoffel is zeker een van de populairste religieuze sieraden. Ze wordt door gelovigen gedragen vanaf jonge leeftijd, vaak bij het doopsel, tot op volwassen leeftijd. Laten we nu eens kijken wat de Sint-Christoffelmedaille eigenlijk betekent.

DE SINT-CHRISTOFFELHANGER SYMBOLISEERT KRACHT

Offerus was begiftigd met buitengewone fysieke kracht. En zoals we al hebben uitgelegd, zou hij die kracht alleen gebruiken in dienst van degene die hij het machtigst vond. Het kostte hem veel tijd om dit te beseffen, en hij raakte zelfs de weg kwijt, maar uiteindelijk begreep hij dat onze Heer sterker is dan iedereen. Op dezelfde manier geeft het dragen van een medaille van Sint-Christoffel aan dat je deze indrukwekkende kracht hebt geërfd, dat je sterk bent dankzij God. Aan de andere kant gaat het niet meer echt om fysieke kracht, maar om de kracht van ons geloof in Jezus Christus.

DE MEDAILLE VAN SINT CHRISTOFFEL SYMBOLISEERT MOED

Sint Christoffel diende altijd de sterksten, maar ook de dappersten. Vanaf het moment dat hij besefte dat zijn meester bang was voor een persoon of een andere entiteit, besloot hij die laatste te dienen. Omdat hij tot het einde van zijn leven een groot dienaar van God bleef, laat dit duidelijk zien dat niets en niemand boven de Heer, onze Meester, staat. Bovendien is zijn missie om mensen te helpen een stormachtige rivier over te steken het grootste teken van moed dat er bestaat.

DE MEDAILLE VAN SINT CHRISTOFFEL SYMBOLISEERT NEDERIGHEID

Zoals je misschien hebt gemerkt, stelde Sint Christoffel zich altijd in dienst van een ander. Dit betekent dat hij, ondanks zijn kracht die die van zijn medemensen ver overtrof, zichzelf nooit als de sterkste heeft beschouwd. Uiteindelijk accepteerde hij dat Jezus niet alleen sterker was dan hijzelf, maar ook sterker dan alle anderen, inclusief de duivel.

DE MEDAILLE VAN SINT CHRISTOFFEL SYMBOLISEERT TOEWIJDING AAN HET CHRISTENDOM

Toen Sint Christoffel eenmaal een dienaar van God werd, wijdde hij al zijn energie en zijn hele wezen aan Hem. Hij nam zijn missie heel serieus. Hij slaagde er zelfs in om duizenden mensen tot het christendom te bekeren voordat hij de martelaarsdood stierf. Hij droeg en beschermde zijn reizigers, inclusief Jezus zelf, tegen de getijden. Het was de toewijding van de heilige kruier aan onze Heer die al die levens redde, ondanks het gevaar. Door een medaille van Sint Christoffel te dragen, laat je zien dat je zijn voorbeeld van dienstbaarheid en totale toewijding aan God volgt.

DE HANGER VAN SINT CHRISTOFFEL SYMBOLISEERT DE VEILIGHEID VAN GODDELIJKE BESCHERMING

In gezelschap van de heilige Christoffel voelden mensen die deze beroemde rivier moesten oversteken zich veilig, en dat was ook zo. Christoffel is ook de beschermheilige van tuiniers, zeelieden en transportarbeiders. Hij beschermt mensen ook tegen alle gevaren, waaronder verdrinking natuurlijk, maar ook ziekten zoals de pest en epilepsie, stormen en zelfs bliksem. Sommige gelovigen zetten zelfs een standbeeld van Sint Christoffel voor hun huis om hun huis te beschermen tegen de krachten van het kwaad. Veel christenen dragen de medaille van Sint-Christoffel ook als hanger om veilig te blijven waar ze ook gaan.

Maar bovenal wordt de Sint-Christoffelmedaille het vaakst in auto’s gevonden. Dat is heel normaal, want hij is de beschermheilige van de reizigers. De medaille helpt je te beschermen tegen verkeersongelukken. Natuurlijk blijven voorzichtigheid en respect voor de wet essentieel, maar je bent nog veiliger met een gegraveerde Christoffelmedaille in je auto. Zelfs als de reis lang is en vol valkuilen, zul je veilig op je bestemming aankomen onder de bescherming van Jezus Christus, gesteund door Sint Christoffel.

EEN HANGER VAN SINT CHRISTOPHER DRAGEN BETEKENT JE KRUIS DRAGEN

In zekere zin heeft het dragen van een medaille van Sint-Christoffel dezelfde betekenis als het dragen van je kruis. Toen Christoffel het kind vroeg waarom het steeds zwaarder werd, stelde hij zichzelf voor als Jezus Christus, de Zoon van God. Hij legde uit dat het het gewicht van de zonden van de mens was. Tijdens de extreem gevaarlijke reis deelde Jezus deze zware last met zijn drager, die erin slaagde de rivier met succes (maar niet zonder moeite) over te steken. Het dragen van een medaille van Sint Christoffel betekent dus dat je accepteert om je kruis te dragen.

Zoals we al hebben uitgelegd in ons artikel over dit onderwerp, betekent het dragen van je kruis dat je de kracht hebt om moeilijkheden met nederigheid tegemoet te treden en vertrouwen in God te houden. Zelfs als je problemen tegenkomt, hoe ernstig ze je ook lijken, zal de Heer je altijd de kracht geven om ze te dragen en zul je er altijd bovenop komen. Denk aan het lijden van Christus: hij droeg zijn kruis, dat symbool stond voor onze zonden, nederig en in het grootste lijden. Maar uiteindelijk stond hij weer op en bewees zo aan de hele wereld dat het kwaad bij onze Heer nooit overwint. Ook lijden hoort bij het leven, maar als je ermee instemt om Jezus in je hart te dragen, zul je het hoe dan ook overwinnen. 🙌

Ontdek onze christelijke hangers

 

Kruis Hanger

Roze Kruis Hanger

44,90 
39,90 
34,90 

Kruis Hanger

Hanger Kruis Medaille

29,90 

Kruis Hanger

Keltisch kruis hanger

39,90 
44,90 
40,90 
44,90 

GEBRUIK VAN DE SINT CHRISTOFFEL HANGER ?

Nu je weet wat de Sint-Christoffelmedaille betekent, is het tijd om te kijken hoe en wanneer je de medaille kunt gebruiken of dragen.

EEN MEDAILLE VAN SINT-CHRISTOFFEL GEVEN BIJ EEN DOOPSEL

Voor christenen is het gebruikelijk om een gouden of zilveren ketting met een medaille van Sint-Christoffel aan een kind te geven voor zijn of haar doopsel. Dit is geen onbelangrijke keuze, want het kind zal opgroeien onder goddelijke bescherming. Vergeet niet dat Sint Christoffel de beschermer is van kinderen en reizigers. En de grootste reis van een mens is niemand anders dan zijn of haar eigen leven. Als ouder, peettante of peetoom is het geven van een medaille van Sint-Christoffel aan een kind dat gedoopt wordt een krachtige daad, omdat je hen bescherming biedt voor de rest van hun leven.

EEN SINT-CHRISTOFFELHANGER IN EEN AUTO LEGGEN

Je hebt waarschijnlijk al gezien dat er kleine ronde plaatjes van Sint-Christoffel in auto’s zijn geplakt. Ze worden verondersteld hen te beschermen tegen verkeersongevallen. Het andere, meer esthetische alternatief is om een medaille van Sint-Christoffel aan de achteruitkijkspiegel van je auto te hangen. Het zal altijd een beschermend effect hebben tegen ongelukken en andere gevaren op de weg. We willen nogmaals benadrukken dat voorzichtigheid essentieel is.

HET DRAGEN VAN DE HANGER VAN SINT CHRISTOFFEL ALS CHRISTEN

Kinderen zijn niet de enigen die een medaille van Sint Christoffel kunnen dragen. Christenen van alle leeftijden die willen profiteren van Gods bescherming door Sint Christoffel kunnen dit ook doen. Het religieuze juweel zal je beschermen tegen alle gevaren. 🙏

We hopen dat je na het lezen van dit artikel meer te weten bent gekomen over de betekenis van de Sint Christoffel medaille. We hebben zijn geschiedenis en levensfilosofie gezien. Sint Christoffel diende alleen de sterksten en dappersten. Zo eindigde hij als dienaar van God. Zijn missie was om mensen door moeilijke wateren te helpen. Op een dag was het Jezus zelf die Christophe als kind op zijn schouders droeg. Christus werd onderweg steeds zwaarder en droeg het gewicht van onze zonden. De medaille van Sint-Christoffel symboliseert dus kracht, moed, nederigheid, toewijding aan ons geloof, veiligheid en goddelijke bescherming.

Ontdek onze christelijke kettingen

 

Kruis Ketting

Hart en kruis ketting

(1 klantbeoordeling)
29,90 

Kruis Ketting

Ketting Kruis Gekleurd

29,90 

Kruis Ketting

Boho Ketting

54,90 
34,90 
29,90 

Kruis Ketting

Ketting met roze kruis

42,90 

Kruis Ketting

Sint Marie ketting

29,90 

Kruis Ketting

Kruis en oog ketting

24,90 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *